මතක මාවත ඔස්සේ 04: පාසල් බස් රථය
අප පාසල් බස් රිය ලෙස සැලකූවේ දිනපතා උදේ 6.30 ට සහ 2.30ට ගොඩකවෙල-පැල්මඩුල්ල අතර ධාවනය වූ ගොඩකවෙල ඩිපෝවට අයත් බස් රියකි. පාසල් සිසුන්ට අමතරව එහි පොදු මහජනයාද ගමන් කලත්, උදේ සහ හවස ගමන් වාර දෙකෙහිදීම එය කිරි කොකුන් වැනි පාසල් පාසල් සිසුන්ගෙන් පිරී යයි. බොහෝ දින වල ධාවනය වූ බස් රිය, ලංකාවේ බඳ එකලස් කරන ලද ඉසුසු බී.එෆ් 50 වර්ගයේ දොර දෙකේ බස් රියකි. එහි ඩිපෝ ලියාපදිංචි අංකය හෝ, ලියාපදිංචි අංකය මට හරියටම මතක නැත. ලියා පදිංචි අංකය 23 ශ්රී 4216 ලෙස බොහෝ දුර මතකය. මාර්ග අංකය වූයේ 212 යි. මෙලෙස බස් රියක් පැවතීම අපට මහත් අස්වැසිල්ලක්ම විය. ඇතැම් දිනවල බස් රිය නොපැමිණි විට, හැතැප්මක් රිදීවිට හන්දියට පයින් ගොස් ඇඹිලිපිටිය -රත්නපුර මාර්ගයේ දුවන බස් රියක් අල්ලා ගත යුතුය. එසේ දුවන ලංගම බස් වූයේද ස්වල්පයකි. පුද්ගලික බස් රථ තිබුනත් ඒවායේ වියදම සැරය. එකල මාසික වාර ප්රවේශ පත්රයේ මුලු ගාස්තුව රුපියල් 25.20 ක් වූ අතර පුද්ගලික බස් වල එක් ගමන් වාරයක් සදහා ගාස්තුව රුපියල් පහක් විය.
පාසල් බස් රිය මාසයකට වරක් දෙවරක් අතරමග කැඩීම අනිවාර්යයෙන් සිදු වන්නකි. බහුලවම වැලදෙන රෝගය වූයේ දුණු කොල මිටිය කැඩී යාමයි. පමණට වඩා පොල් පටවා යෑම නිසා එය සිදුවූ බව නොකියාම බැරිය. මගීන් 42ක් යායුතු බස් රියේ අපි 80ක් පමණ පාසල් ගියෙමු. හිටි අඩියේම "ඩාං" යන ශබ්දයත් සමග බස් රියේ එක පැත්තක් බිමට පාත් වීම දුණු කැඩී යාමත් සමඟ සිදුවේ. එවන් අවස්තාවක තාවකාලික පිලියමක් කරගන්නා රියදුරු මාමාත් කොන්දොස්තර මාමාත් බස් රිය ඩිපෝව කරා රැගෙන යයි. බස් රිය ආපදාවට ලක්වූයේ ඩිපෝවට කිට්ටු පෙදෙසක තනි දොර නම් බස් බාගයක් අප රැගෙන යාමට පැමිණේ. අපි කෙසේ හෝ බස් බාගයේ නැඟ පාසල් යන්නෙමු. නැතහොත් පාරට බැස බසයක් එනතුරු බලා සිටීමට සිදුවේ. ලංගම බස් ආවද එක බස් රියක සැමටම යාමට නොහැක. අතේ මිටේ කීයක් හෝ ඇති අය පුද්ගලික බස් වලට ගොඩ වේ. බස් රිය කැඩුනේ පාසලට සැතැම්ප කිහිපයක් දුරින් නම් ඇතැමි විට අපි ඒ දුර පයින් යන්නෙමු. යාලුවන් සමග කියවමින් යන නිසා වෙහෙසක් නොදැනේ. ඇතැම් විට පාරේ යන ලොරි බාගයක් අනුකම්පා සිතී අපව ලොරි තට්ටුවේ පටවාගෙන යයි. පාසල් බස් රිය කැඩුනු විට වේලාවට පාසලට යාම සිදු වන්නේ නැත. ඇතැම් විට පන්සිල් ගැනීම හෝ උදෑසන රැස්වීම අතර යාමට සිදුවේ. එවිට විනය පාලක ගුරුතුමා ගේට්ටුව අසල රැදී සිටින අතර , රැස්වීම අවසන් වූ විට පාසලට යාමට අවසර ලැබේ. අපි ගේට්ටුවෙන් පිටත සිට පන්සිල් ගන්නෙමු. ඊට වසා පරක්කු වූ විට මුල් ගුරුතුමාගේ උකුසු ඇසින් ගලවී පාසලට යන්නට වන්නේ නැත. පිරිසක් වශයෙන් ගිය විට තත්ත්වය තේරුම් ගන්නා එතුමා අපව නිදහස් කර හරී . නැතහොත් වේවැල් පාර දෙකක් අනිවාර්යයෙන්ම ලැබේ.
බස්රිය ධාවනය නොවෙන ඇතැම් සවස් වරුවක අපි මඟින් මඟට ගොස් නිවසට පැමිණෙන්නෙමු. පැල්මඩුල්ලේ සිට කහවත්ත දක්වාත්, කහවත්තේ සිට මාදම්පේ දක්වාත්, මාදම්පේ සිට රිදීවිට හන්දිය දක්වාත් කඩින් කඩ පැමිණෙන ගමනට පැය තුනක් පමණ ගතවේ. මේ මුලු දුර ප්රමාණයම යන්නට අද දින විට බස් රියකට ගතවන්නේ පැය භාගයක් හෝ ඊට අඩු කාලයක් පමණි.
1988 -1989 භීෂණ කාලයේදී පාසල් බස් රිය ධාවනය වූයේ කඩින් කඩය. ඇතැම් විටෙක අපි පාසල් ගොස් සිටින විටම ඇඳිරි නීතිය පැනවේ. එවන් අවස්තාවක පාරේ යන ලොරි වල සරණින් නිවෙස් බලා යෑම සුලභය. ලොරි බාගයක් හෝ නොමැති වෙලාවට කිලෝ මීටර් දහසයම පයින් ගොස් රෑ 9 ට පමණ ගෙදර ආ දවස් කීපයක්ද මගේ මතකයේ ඇත. එවන් විටෙක පාර දෙපැත්තේ තිබුනු තරුණ මලසිරුරු එකල සාමාන්ය දර්ශනයක් පමණක්ම විය.
දැන් පාසල් බස් රිය ධාවනය වන්නේ නැත. මාර්ගයේ ඇති ඇතැම් අඩුපාඩු ඊට හේතු වුවත්, ත්රීවීලරය ජනප්රිය වීමෙන් සහ ඇඹිලිපිටිය රත්නපුර මාර්ගයේ ඇති තරම් බස් ධාවනය වීමෙන් එය සිදු වී ඇති බව මගේ පුද්ගලික හැඟීමයි. කෙසේ උවත්, පාසල් බස් රියක 'උප සංස්කෘතියක්' එවැනි ගමනකින් අත් දැකිය නොහැක.
සේයා රුව:
ලංකා බස් කවයෙනි.
©රසික වික්රමනායක,
2021.07.26
Comments
Post a Comment