මතක මාවත ඔස්සේ 02: ඉස්ටයික්
88,89 වසර වල පාසල් පුරා ක්රියාත්මක වූ වර්ජන රැල්ලක් විය. විදුහල්පතිවරුන්ට සහ අද්යාපන බලධාරීන්ට පාලනය කල නොහැකි මට්ටමේ සිදුවීමක් වූ එය වන විට මම 6 වසරේ පාසලේ පහලම පන්තියේ සිසුවෙකි. මම විදුහලේ 6 වසරට ඇතුළු වූයේ 1988 වසරේය. මගේ මතකය නිවැරදි නම්, මේ වර්ජන සිද්ධිය ආරම්භ වූයේ 1988 අප්රේල් පාසල් නිවාඩුවට පසු වැසි සමයේය.
වර්ජනය අපි 'ඉස්ටයික්' කියා ඉංග්රීසියෙන් බිඳුනු වදනකින් හැඳින්වූයෙමු. එහි අරුත හෝ අරමුණ පිළිඹඳ නිසියාකාර වැටහීමක් අපට නොවීය. කෙසේ හෝ එදින පාසල් නොපැවැත්වෙන බවත්, වරුවකින් පමණ ගෙදර යා හැකි බවත් පමණක් දැන සිටි අතර, එම කාරණය කුඩා අපිව අමන්දානන්දයට පත් කලේය. රටෙහි පැවති අති මහත් වූ භීෂණකාරී වටපිටාවේ ගිණියම අපට නොදැනුනා කියන්නටද නොහැකිය. තැන තැන ටයර් සෑ මත දැවුණු සිරුරු, බිහිසුණු අපරාද පිලිඹඳ කට කතා මගේ සිතෙහි ඇතිකල වේදනාව තවමත් මතකයේ ඇත. රට පුරා භූමිතෙල් වැනි අත්යාවශ්ය ද්රව්ය වල හිඟයක් විය. හිටි අඩියේම නිල සහ නිල නොවන ඇඳිරි නීතිය පැනවේ. ප්රසිද්ධ පාලම් යටින් ගංගාවට එබී බැලූ විට කබරුන් ආදී සතුන් කා දැමූ, පාවී යන මලසිරුරු දැකීම උගහට නොවේ. ඇඹිලිපිටිය වැනි ප්රසිද්ධ පාසල් වල සිදුවුනු ඉතා වේදනාකාරී සිසු අතුරුදහන්වීම් සහ ඝාතන කියවන ඔබ නොදැන සිටීමට හේතුවක් නැත.
‘ඉස්ටැයික්’ පටන් ගන්නේ නාම ලේඛණය ලකුණු කිරීමෙන් පසුවය. පලමු කාල පරිච්ඡේදයත්, දෙවන කාල පරිච්ඡේදයත් අතර ඇති නම් ලකුණු කිරීමේ කෙටි කාල සීමාව අවසන් වූ විගසම මහ හඬින් රතිඥ්ඥා වැල් දැල්වේ. පාසලේ මහල් ගොඩනැඟිලි වල තරප්පු පෙල යට ඇති ඉඩෙහි රතිඥ්ඥා දැල් වූ විට 'දඩ දඩ දඩ' හඩින් ගොඩනැඟිලි දෙදරුම් කයි. ඇතැම් විට පාසලේ පිවිසුම් ශාලාව අසල ඇති කැන්ටිම පිහිටි බිම් මහලේද රතිඥ්ඥා දැල් වේ. රතිඥ්ඥා පිපිරීමෙන් පසු 'හූ' හඬක්ද නැඟී එයි. ලොකු පන්තිවල අයියලා පිරිසක් පන්ති ගානේ ගොස් 'කට්ටියම ග්රවුන්ඩ් එකට යන්න' කියති. අපි රංචු පිටින් ක්රීඩා පිටියට යන්නෙමු.
මේ වැඩපිලිවෙල සැමදාම සිදුවන්නේද නැත. ඇතැම් දිනවල රතිඥ්ඥා හඬට හෝ 'හූවකට' උද්ඝෝෂණය ආරම්භ කල නොහැක. රතිඥ්ඥා හඬ වියැකී පන්ති කාමර වල වැඩ පිලිවෙල සාමාන්ය පරිදි සිදුවන දිනද ඇත.
මේ කාලය පාසලෙහි දිවා ආහාරය ලෙස බනිස් සහ කිරි පැකට් දෙන කාලයයි. උද්ඝෝෂණ පැවැත්වෙන දින වල පාසලේ සාමාන්ය ශිෂ්ය සහභාගීත්වය අඩුය. උද්ඝෝෂණය ඇරඹි පැයකින් පමණ අසල ගම් වල ලමුන් නිවෙස් කරා පල්ලම් බසිති. එවිට කිරිපැකට් සහ බනිස් අතිරික්ත වේ. කා බී අවසන් කිරීමට නොහැකි තරම් ආහාර පාසලේ රැඳී සිටින ලමුන්ට ලැබේ. ඇතැම් අවස්තාවලදී පාසලේ තාප්පය උඩින් බිස්කට් පැකට් සහ රතිඥ්ඥා රෝල් ආදියද 'විසිවේ'. උද්ඝෝෂණයට බාහිරින් පෙලඹවීම් සහ උපකාර ඇති බවට එය පැහැදිලි උදාහරණයකි.
©රසික වික්රමනායක 2021.8.10
Comments
Post a Comment